Moped (AM körkort)

Längtar du efter att slippa cykla eller ta bussen till skolan, träningen och kompisarna? Med en moped och ett mopedkörkort tar du dig smidigt från en punkt till en annan.
Pris: 5700 kr
Bokning: Kontakta oss eller boka online
Kommande tillfällen: Se nedan

Kommande tillfällen

Kursstart 2 april förmiddag

Få platser kvar

Kursstart 2 april eftermiddag

Fullbokad

Kursstart 10 maj heldag
Lediga platser

Körkort för moped klass 1 - AM

Vill du köra så kallad EU-moped, A-traktor eller mopedbil så behöver du ta ett AM-körkort. Denna körkortsbehörighet krävs för att få köra moped klass I, vilket räknas som EU-moped och får ha en maxhastighet på 45 kilometer per timme. För att få ta körkortet ska du ha fyllt 15 år och genomgått en mopedutbildning hos en behörig utbildare.

TKs trafikskola är ditt självklara val när du ska ta ditt mopedkörkort i Oskarshamn med omnejd. Här får du de bästa möjliga förutsättningarna för att lyckas. Våra erfarna mopedlärare erbjuder dig en utbildning som både ger dig teoretisk och praktisk övning i att köra moped både tryggt och säkert.

Körkortstillstånd

Börja med att söka körkortstillstånd. Ansök om körkortstillstånd för AM-kort redan nu. Syntest gör du hos optiker. Du måste har fyllt 14 år och 9 månader för att påbörja din utbildning.

Boka en teorikurs

Utbildningskravet ligger på minst 12 timmar teoretiska och praktiska moment. Du måste legitimera dig när du börjar kursen och när du gör teoriprovet. Gå teorikursen, ha med dig giltig legitimation (pass eller id-kort). Logga in på Elevcentralen och gör sluttester där. Blir du inte godkänd? Repetera boken och instuderingsfrågorna på ”plugga”.

Övningsköra

Övningskörningen sker efter avslutad teorikurs. Privat övningskörning är inte tillåtet. På manöverbanan tränar ni på bromsteknik, kurvteknik och andra balansövningar. Körlektionen i trafik pågår i tre timmar och innehåller följande moment: inledande stadstrafik, stadstrafik och landsvägstrafik.

Kunskapsprov

När du är 100% godkänd under fliken ”plugga”, har flera godkända sluttest samt alla moment godkända på körlektionerna, registrerar vi digitalt att din utbildning är klar till Transportstyrelsen. Nu kan du genomföra ditt kunskapsprov hos Trafikverket, om du är minst 15 år gammal.
Har du läs- och skrivsvårigheter? Kontakta oss för mer info.

När du klarat kunskapsprovet hos Trafikverket får du köra samma dag, om du har giltig legitimation med dig.
Efter ca 1-3 veckor (max 3 månader) får du hämta ut AM-kortet på din poststation. När du har hämtat ur ditt AM-kort är det detta som du måste ha med dig när du kör, inget annat.